I vår säng eller inte...?



Tyra ca 2-3 månader...

Tyra är snart 1,5 år och har aldrig sovit i vår säng. Vi har direkt från hon föddes haft henne i vagga och senare i spjälsäng...
Det har varit skönt (att få vara ifred nånstans).


Vi har nån gång testat att ta henne till sängen då hon vaknat för att det är bekvämt, men eftersom hon inte är van att sova i vår säng utan bara mysa och busa där så är det just det hon gjort, inte så populärt mitt i natten.

Nu har hon de senaste nätterna börjat vakna mitt i natten.
Första natten tog jag henne för Freddan skulle upp och jobba, var vaken mellan 2-4.30.
Andra natten var jag så dyngtrött att jag bara lyfte upp henne och tog henne till vår säng, Freddan jobbade då.
Då somnade hon till slut hos mig... ganska mysigt.


Inatt vaknade hon just när jag skulle gå och lägga mig och hon var så ledsen då hon vaknade så jag tog henne med mig i vår säng... det är ju så mysigt!! Ligga där och gosa lite och sen somna..

Nu känns det som att det börjar bli en vana för henne, att då hon vaknar ska hon komma in till oss...

Frågan är om hon ska få den vanan?
Det är mysigt och det är skönt att slippa vara uppe med henne för att få henne att somna om.
Nackdelen är att nu är vi tre i sängen och en av oss blir större och större och sparkar och viftar en del när hon sover...


Idag blir det bad och tour de ski!


Kommentarer
Postat av: mormor

Jag tror att alltid finns en tid i livet när man behöver sova hos mamma och pappa. Det gjorde du med och du blev ganska vettig. Erik kom väldigt länge hos oss. Men när han började bli lite för stor hade vi en madrass som vi bara tog fram under vår säng. Det var inte lika kul så då slutade han komma. Sedan vägrade han sova mer än i sin säng. Allt tar sin tid och det är nog viktig att vara lyhörd över vad de små liven behöver. Några små tips från en mamma. Puss

2011-01-09 @ 17:40:14
Postat av: Erika

Din mamma verkar vara en klok kvinna!

Jag tror precis som henne att barn behöver mer närhet vissa perioder. Om ingen av er lider just nu av att hon sover med er så kan ni ju bara låta det vara. Så tänker jag nu när Elma ofta sover med mig i sängen (vilket Oskar aldrig har gjort),huvudsaken vi får sova. Den dagen det blir ett problem får vi ta tag i det,inte innan. =)

kram!

2011-01-09 @ 21:33:24
URL: http://erikabergman.blogspot.com
Postat av: Bohman

Håller med båda föregående skrivare. Huvudsaken är att alla sover bra. Hon kan nog ha på känn att det är en stor förändring på gång. Nu med dagis behöver hon kanske sova med er en tid. Saknar er massor och hoppas att vi ses snart!!!! KRAM

2011-01-10 @ 22:35:29
Postat av: Jag

Jo men ni har väl rätt ni kloka mammor!

Ja, Bohman jag saknar er och skulle så gärna vilja träffa lilla Kajsa!!

Massa kramar!

2011-01-11 @ 06:48:34
Postat av: LillBylla

Barnpsykologer brukar ställa frågan om det är ett problem för er föräldrar att barnet vill sova hos er?! Svaret är väl oftast -Nej!

Just det, då är det bara att fortsätta.

Man kan med all säkerhet lova att hon inte kommer vilja sova hos er när hon blir tonåring!

Så fortsätt MYSA =)

2011-01-25 @ 21:10:34
Postat av: Kattis

Varför skulle det vara ett problem att sova med mamma och pappa?

Tiden dom är små och man får gosa på dom går otroligt fort. Sedan är det så skönt att göra det som är smidigast för alla, det lättaste sättet att somna om då man är så satans trött själv. Låta dom somna om i föräldrarnas säng.

Vi sover ibland alla 4 i sängen, mysigt till en början, sedan sover man otroligt dåligt då det är så trångt. Får sparkar hit och dit, jag kanske ligger på 40 cm. Inte så roligt alla gånger.

Tror barn har olika perioder, mycket mer drömmar ju äldre dom blir.

2011-01-26 @ 10:28:04
URL: http://sockerthelma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0